Ότι είμαι αγράμματος και δεν μπορώ να βαστήσω ταχτική σειρά 'σ ταγραφόμενα, και...τότε φωτίζεται και ο αναγνώστης.Μπαίνοντας εις αυτό το έργον καιακολουθώντας ναγράφω...........(Μακρυγιάννης)

.......να γράφω δικά μου, να γράφω δικά σας, να γράφω και ξένα. Οπιανού και νάναι πάλι εγώ θα γράφω, ακόμα και αν δε μου αρέσουν αυτά που έχετε γραμμένα, απλά γιατί αρέσουν σε σας που τα γράψατε και σε σας που τα βλέπετε, κι αν σας πικράνω μη λησμονάτε τα λόγια του George Orwell ….. εάν σημαίνει κάτι τέλος πάντων η Ελευθερία, σημαίνει το δικαίωμα του να λες στους ανθρώπους αυτά που δεν θέλουν να ακούσουν.

Πέμπτη 9 Αυγούστου 2012

«Πας μη Έλλην βάρβαρος» ένα ρητό των ημερών μας!


Ξέρουμε βέβαια ότι «πας μη Έλλην βάρβαρος». Το μάθαμε στο σχολείο. Ανάλογα με τις εποχές, άλλοι δάσκαλοι έσπευδαν να διευκρινίσουν ότι η λέξη ‘βάρβαρος’ δεν έχει μειωτική χροιά αλλά απλώς περιγράφει τον αλλόγλωσσο ή τον αλλοδαπό, ενώ άλλοι δεν θεωρούσαν αναγκαία καμιά διευκρίνιση. Ποιος πρωτοείπε όμως το ρητό αυτό; Δεν ξέρουμε. Ξέρουμε ποιος δεν το είπε. Τι εννοώ;

Απλούστατα, σε όλη την αρχαία ελληνική γραμματεία, μαζί και τη βυζαντινή, όπως διασώζεται στο Thesaurus Linguae Graecae, το περίφημο TLG, δεν υπάρχει πουθενά τέτοιο ρητό. Ούτε αυτούσιο, ούτε παρόμοιο, ούτε περίπου. Προκαλεί εντύπωση, αλλά είναι απολύτως βεβαιωμένο –τέτοιο αρχαίο ρητό δεν υπάρχει. Δεν αποκλείεται να είναι πολύ μεταγενέστερη κατασκευή κάποιου άγνωστου που να αποδόθηκε για ευνόητους λόγους στους Αρχαίους προγόνους μας. Κάτι σαν το «μια εικόνα χίλιες λέξεις» που δεν έχει καμιά σχέση με τον Κομφούκιο.

Το ρητό χρησιμοποιήτε σήμερα από πολλούς, για λόγους που ο καθένας τους πιστεύει και επικαλείται.Χωρίς φυσικά να αποκλείουμε ότι το παραπάνω ρητό δεν απεικονίζει την πραγματικότητα. Εστιάζοντας στίς λέξεις «Ελλην» και «βάρβαρος» που πιστευω είναι τα κλειδιά της υπόθεσης θα βρούμε αναφορές στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία που απεικονίζουν την διαφορετικότητα
Σε  ρητό που ο Διογένης Λαέρτιος (1.34) αποδίδει στον Θαλή, ενώ άλλοι το απέδιδαν στον Σωκράτη:
«Τριῶν τούτων ἕνεκα χάριν ἔχειν τῇ Τύχῃ· πρῶτον μὲν ὅτι ἄνθρωπος ἐγενόμην καὶ οὐ θηρίον, εἶτα ὅτι ἀνὴρ καὶ οὐ γυνή, τρίτον ὅτι Ἕλλην καὶ οὐ βάρβαρος»
(Χρωστάω χάρη στην Τύχη για τρία πράγματα: που γεννήθηκα άνθρωπος και όχι ζώο, άνδρας και όχι γυναίκα, Έλληνας και όχι βάρβαρος). . Οι Έλληνες, ειδικά μετά τους περσικούς πολέμους, πίστευαν ότι, ελεύθεροι πολίτες καθώς ήταν, ήταν ανώτεροι από τους «βαρβάρους» που υπάκουαν δουλικά σε έναν βασιλιά.
 Όπως λέει ο Ευριπίδης στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι: «βαρβάρων δ’ Ἕλληνας ἄρχειν εἰκός, ἀλλ’ οὐ βαρβάρους … Ἑλλήνων· τὸ μὲν γὰρ δοῦλον, οἱ δ’ ἐλεύθεροι» (είναι λογικό οι Έλληνες να εξουσιάζουν τους βαρβάρους, αλλά όχι το αντίστροφο).

Επίσης το λύμα «Έλληνας» απέκτησε ευρύτερη έννοια, στο περασμα του χρόνου συμβολίζοντας όλους τους πολιτισμένους, ενώ το αντίθετο, «βάρβαρος», αντιπροσώπευε τους απολίτιστους εξ'αιτίας της  διαφορετικότητας στην ομιλία. Γεγονός που βασίζεται ουσιαστικά  ο χαρακτηρισμός βάρβαρος ("barbarian"), ο ομιλών ξενική γλώσσα ως προς τους Έλληνες. Ο όρος «βάρβαρος» θεωρείται ότι προέρχεται από τη προσπάθεια απόδοσης της ξενικής αυτής ομιλίας, βάσει της ερμηνείας των παραγόμενων ήχων (bar-bar), που έφτανε στα αυτιά των διαφόρων ελληνικών φυλών ως κάποιο είδος ψευδισμού.

Φτάνοντας στις μέρες μας ο Ελληνιστικός πολιτισμός είναι η εξέλιξη του κλασικού αρχαιοελληνικού πολιτισμού με παγκόσμιες προοπτικές. Παρομοίως, η ονομασία Έλληνας εξελίχτηκε από μια εθνική ονομασία σε έναν πολιτιστικό όρο, που υποδήλωνε κάποιον που διήγαγε τη ζωή του σύμφωνα με τα ελληνικά ήθη. Κρατώντας το τελευταίο και επαναλαμβάνοντας το ρητό «πας μη Έλλην βάρβαρος» που τόσο πολύ ακούγεται, χωρίς να είμαι ρατσιστής, θέλω να αναφερθώ στην συμπεριφορά όλων αυτών των « ταλαιπωρημένων ψυχών» που χωρίς άδεια έρχονται στην Πατρίδα μας ο καθένας για τον λόγο του. Μία συμπεριφορά που σύμφωνα με το αστυνομικό ρεπορτάζ με προβληματίζει. Επαναλαμβάνω δεν είμαι ρατσιστής αλλά απαιτώ να με σέβονται για να τους σεβαστώ. Τι εννοώ απαιτώ όποιος περνάει τα σύνορα της Πατρίδας μου, νόμιμα ή παράνομα, να «διάγει την ζωή του σύμφωνα με τα Ελληνικά Ηθη». Ούτως ή άλλως κανένας δεν έρχεται με την βία ή ακούσια. Δεν με ενδιαφέρει από που είναι και πια είναι η κουλτούρα του ας την έχει για την χώρα του. Εδώ οφείλει να ακολουθήσει την «Ελληνική» την πολιτισμένη, όπως επικαλούνται κάποιοι και εφόσον περάσει τις εξετάσεις του μπορεί να διεκδικήσει τα «πολιτισμένα» δικαιώματα του,έτσι απλά. 
Είναι ο μόνος τρόπος για να σταματήσει ο διαχωρισμός.
Φυσικά υπάρχει και ο άλλος τρόπος, όποιος δεν επιθυμεί τα «Ελληνικά Ηθη» να καταταχθεί στο λύμα «βάρβαρος» και να δεχθεί την αντίστοιχη συμπεριφορά από τους υπόλοιπους.
Επειδή όμως σίγουρα κάποιοι, ίσως κατά την γνώμη τους, με ευρύτερους ορίζοντες θα παρεξηγηθούν με τα γραφόμενα θα τους υπενθυμίσω ότι ο ανθρωπισμός είναι αμφίδρομη σχέση και όχι μονόδρομη. Αλλιώς να ασπαστούν τον Χριστιανισμό που αποφεύγουν γιατί μόνο εκεί μας λέγανε γυρνάς το μάγουλο χωρίς καμία αντίδραση και για να μην ξεχνιόμαστε αυτό το έκανα οι Αγιοι εμείς είμαστε άνθρωποι!
Τέλος δεν θα παραλείψω να αναφέρω ότι δεν φταίει μόνο ο μαθητης αλλά και ο δάσκαλος. Η Ελληνικη Πολιτεία φέρει εξίσου μεγάλη ευθήνη με την κακή οργάνωση από την πλευρά της. «Οι λόγοι είναι ευνόητοι» και μόνο αυτοί τους ξέρουν καλά................! 



Share
Blog Widget by LinkWithin

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΧΕΤΕ ΚΑΤΙ ΝΑ ΠΕΙΤΕ