Ότι είμαι αγράμματος και δεν μπορώ να βαστήσω ταχτική σειρά 'σ ταγραφόμενα, και...τότε φωτίζεται και ο αναγνώστης.Μπαίνοντας εις αυτό το έργον καιακολουθώντας ναγράφω...........(Μακρυγιάννης)

.......να γράφω δικά μου, να γράφω δικά σας, να γράφω και ξένα. Οπιανού και νάναι πάλι εγώ θα γράφω, ακόμα και αν δε μου αρέσουν αυτά που έχετε γραμμένα, απλά γιατί αρέσουν σε σας που τα γράψατε και σε σας που τα βλέπετε, κι αν σας πικράνω μη λησμονάτε τα λόγια του George Orwell ….. εάν σημαίνει κάτι τέλος πάντων η Ελευθερία, σημαίνει το δικαίωμα του να λες στους ανθρώπους αυτά που δεν θέλουν να ακούσουν.

Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2011

Φλωρεντία...Η κυρία των Μεδίκων


Η Φλωρεντία (ιταλικά: Firenze), είναι πόλη της Ιταλίας, πρωτεύουσα της περιφέρειας της Τοσκάνης και της ομώνυμης επαρχίας. Από το 1865 έως το 1870 ήταν η πρωτεύουσα του Βασιλείου της Ιταλίας. Η πόλη βρίσκεται επί του ποταμού Άρνου (Arno) και αριθμεί περίπου 400.000 κατοίκους που ονομάζονται Φλωρεντίνοι. Κέντρο εμπορίου κατά τον Μεσαίωνα, η Φλωρεντία κυβερνήθηκε από την οικογένεια των Μεδίκων (Medici). Θεωρείται ως η γενέτειρα της ιταλικής Αναγέννησης και είναι γνωστή για τις καλές τέχνες κα την αρχιτεκτονική της. Τα αξιοθέατα της πόλης έχουν χαρακτηριστεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και τελούν υπό το καθεστώς της UNESCO.
Λένε πως οι Φλωρεντοί είναι ψυχροί. Στην πόλη τους φυσάει βόρειος αέρας, είναι αλήθεια. O καθένας μας, όμως, αν είχε μεγαλώσει σε μια τέτοια πόλη - υπαίθριο μουσείο, μπορεί και να είχε μιαν έμφυτη αίσθηση ανωτερότητας, απλά και μόνο γιατί είχε την τύχη να γεννηθεί με μια τεράστια πολιτιστική κληρονομιά κυριολεκτικά στην αυλή του.
Στη Φλωρεντία, ακόμα κι αν δεν εννοείτε την επίσκεψη σε ένα μέρος περιπλάνηση στα ιστορικά του αξιοθέατα, δεν θα μπορέσετε να αντισταθείτε. Σε όλες τις μεριές της πόλης υπάρχει κάτι να δείτε.
Ας ακολουθήσουμε την ιστορία περιπλανόμενοι στους δρόμους της σε ένα φανταστικό ταξίδι στο χρόνο!

 Pallazo Vecchio

Το Pallazo Vecchio, δηλ. το Παλιό Παλάτι είναι το πιο σημαντικό δημόσιο κτίριο στην πόλη της Φλωρεντίας. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1299 βασισμένο σε σχέδια του Arnolfo di Cambio. Στην αρχή ήταν η έδρα των Τεχνών και της Signoria. Αργότερα αποτέλεσε οικία της οικογένειας των Δούκων και συγκεκριμένα του Cosimo I de' Medici πριν μετακομίσουν στο Palazzo Pitti. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ο Βασάρι μετέτρεψε το εσωτερικό του με τέτοιο τρόπο ώστε να συνδυάζει το γεγονός ότι ήταν η έδρα της κυβέρνησης όσο και η επίσημη κατοικία της άρχουσας οικογένειας. Το παλάτι είναι πολύ όμορφης αρχιτεκτονικής και περιέχει πολλά αξιόλογα εκθέματα, καθώς άξια θαυμασμού είναι επίσης τα ίδια τα δωμάτια τα οποία διατηρούνται ατόφια από την εποχή εκείνη. Επίσης υπάρχουν και πολλά γλυπτά όπως ο Περσέας του Cellini και Βιασμός των Γυναικών Σαμπίν του Τζιαμπολόνια.

 Palazzo Pitti

Το Palazzo Pitti χτίστηκε από τον Luca Fancelli έπειτα από αίτημα του Luca Pitti, ο οποίος ήθελε να δείξει τη δύναμη και την υπεροχή του στην οικογένεια των Μεδίκων, χτίζοντας ένα εκθαμβωτικό παλάτι. Όταν όμως η οικογένεια Pitti πτώχευσε, ο Cosimo I de' Medici αγόρασε το παλάτι, το 1549, και έτσι έγινε η οικία της οικογένειας των Μεδίκων. Μέχρι το 1600 το παλάτι επεκτάθηκε και έγιναν σημαντικές αλλαγές σε αυτό από τον Bartolomeo Ammannati. Το παλάτι βρίσκεται τοποθετημένο σε μια ημικυκλική πλατεία. Σήμερα φιλοξενεί πολλά σημαντικά μουσεία της πόλης, όπως το Palatina Gallery με έργα των Raffaello, Andrea del Sarto, Caravaggio, Bronzino κα.), το Μουσείο Ασημικών, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και την Γκαλερί Κοστουμιών. Επιπλέον, το παλάτι είναι φημισμένο και για τους κήπους του, τους κήπους Boboli, η οποίοι σχεδιάστηκαν το 1549 από τον Bartolomeo Ammannati.

 Duomo

Ο καθεδρικός ναός του Duomo είναι αφιερωμένος στη Santa Maria del Fiore και είναι χαρακτηριστικό δείγμα ιταλικής γοτθικής αρχιτεκτονικής. Το παρόν κτίριο είναι σχέδιο του Arnolfo di Cambio, έναν από τους σπουδαιότερους αρχιτέκτονες - γλύπτες της εποχής του. Η κατασκευή του τελείωσε το 1367 και ήταν πλήρως καλυμμένο με χρωματιστά μάρμαρα όπως παλαιότερα και το Βαπτιστήριο, αλλά η πρόσοψή του πήρε την τελική σημερινή μορφή της κατά το 19ο αιώνα. Μέσα στο ναό, πέρα από τα γλυπτά του αρχιτέκτονα, υπάρχουν και πολλά άλλα σημαντικά έργα τέχνης, όπως π.χ. τα δύο φρέσκο που βρίσκονται στο δεξί μας χέρι και απεικονίζουν τους στρατηγούς condottieri Paolo Uccello και andrea del Castagno. Η μεγάλη Pieta του Michalangelo, τα ξύλινα χαρακτικά του Ιερού σε σχέδια του Brunellesvhi και άλλων, αλλά και τα καταπληκτικά βιτρό αποτελούν σημεία θαυμασμού στον καθεδρικό. Πολλά από τα γλυπτά του Duomo φυλάσσονται σήμερα στο Μουσείο Opera del Duomo.

 Cupola

Το 1420 ξεκίνησε η κατασκευή της Cupola από τον Filippo Brunelleschi. H εσωτερική διάμετρος είναι 41,5 μέτρα και είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο. Αντί να ακολουθήσει τις μέχρι τότε γνωστές τεχνικές, ο Brunelleschi, συνδύασε τις γνώσεις του και "τον τρόπο κατασκευής" των Ρωμαίων, ώστε να κατασκευάσει μία ασφαλή τοιχοποιία των 27,000 τόνων. Το εσωτερικό της Cupola σχεδιάστηκε από τον Giorgio Vasari και τον Federico Zuccari και έχει ένα τεράστιο φρέσκο που αναπαριστά τη Δευτέρα Παρουσία. Ο τρούλος αυτός αποτελεί το σήμα κατατεθέν του ουρανού της Φλωρεντίας.

 Campanile di Giotto

O διάσημος ζωγράφος και αρχιτέκτονας Giotto σχεδίασε τον πύργο, ο οποίος το 1337 που απεβίωσε δεν είχε ολοκληρωθεί ακόμα. Το έργο ολοκλήρωσαν οι Pisano και Talenti και έτσι σήμερα η Φλωρεντία έχει ένα ακόμα χαρακτηριστικό έργο, το Καμπαναριό του Giotto.

 H Βασιλική του San Lorenzo

H παλαιότερη εκκλησία στην πόλη, από το 393, ανακατασκευάστηκε αρκετές φορές μέχρι να πάρει τη σημερινή της μορφή. Το σημερινό κτίριο χρονολογείται από το 1423 και σχεδιάστηκε από τον Brunelleschi. Στο εσωτερικό της υπάρχουν έργα των Rosso Fiorentino, Desiderio da Settignano, Donatello, Bronzino. H εκκλησία χαρακτηρίζεται από το εκθαμβωτικό τετράγωνου σχήματος Παλαιό Σκευοφυλάκιο από τον Brunelleschi και το Νέο Σκευοφυλάκιο του Michelangelo, το οποίο και φιλοξενεί τους οικογενειακούς τάφους των Μεδίκων. Στα αριστερά της εκκλησίας υπάρχει η βιβλιοθήκη Laurentian, η οποία παραγγέλθηκε ειδικά από την οικογένεια των Μεδίκων προκειμένου να φυλάξουν την εξαιρετική τους συλλογή από βιβλία, πάπυρους και χειρόγραφα.

 Γκαλερία Uffizi

Ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της Ιταλίας και ολόκληρου του κόσμου είναι η Γκαλερία Uffizi στην Ιταλία. Αρχικά το κτίριο θα γινόταν στέγη των γραφείων των φημισμένων Μεδίκων. Από την αρχή όμως οι ίδιοι χρησιμοποιούσαν τα περισσότερα δωμάτια για να εκθέτουν τα σημαντικότερα και ομορφότερα έργα τέχνης των συλλογών τους. Σήμερα το μουσείο φιλοξενεί έργα από τον 13ο αιώνα μέχρι και τον 18 ο αιώνα από διάσημους Ιταλούς και ξένους καλλιτέχνες όπως οι Cimabue, Giotto, Masaccio, Beato Angelico, Leonardo da Vinci, Botticelli, Michelangelo, Piero della Francesca, Raphael, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Duerer, Goya και πολλοί άλλοι. Ο διάδρομος Vasari που συνδέει τη Γκαλερία Uffizi με το Palazzo Pitti φιλοξενεί αυτοπροσωπογραφίες από παλαιούς και νεότερους καλλιτέχνες. Χτίστηκε το 1565 από τον αρχιτέκτονα Vasari και περνάει επάνω από την Ponte Vecchio, τη διασημότερη και παλαιότερη γέφυρα στην πόλη.

 Γκαλερία Accademia

Ένα από τα σημαντικότερα μουσεία στην πόλη, το οποίο έγινε κυρίως διάσημο εξαιτίας του αγάλματος του Michelangelo Δαυίδ, Οι 4 φυλακισμένοι και Pieta of Palestina. Φιλοξενεί επίσης πολλά άλλα έργα νέων, αλλά και καταξιωμένων καλλιτεχνών.

 Εθνικό Μουσείο Il Bargello

Το εθνικό μουσείο βρίσκεται σε ένα από τα παλαιότερα και ομορφότερα κτίρια στη Φλωρεντία, χτισμένο από το 1255. Η χρήση του κτιρίου ως μουσείο ξεκίνησε στα μέσα του 19ου αιώνα. Ό,τι προσφέρει η Γκαλερία Uffizi σε πίνακες ζωγραφικής, τα προσφέρει το μουσείο αυτό σε γλυπτά. Αριστουργήματα της Τοσκάνικης Αναγέννησης όπως έργα των Brunelleschi, Michelangelo, Cellini, Giambologna και Donatello μαζί με κοσμήματα, τάπητες, όπλα και άλλα ανήκουν στη συλλογή του μουσείου.

 Μουσείο Ιστορίας της Επιστήμης

Στο μουσείο αυτό φιλοξενούνται έργα που αποδεικνύουν το ενδιαφέρον της Φλωρεντίας για την επιστήμη από τον 13ο αιώνα. Η οικογένεια των Μεδίκων ενδιαφερόταν για τις φυσικές επιστήμες, τη φυσική και τα μαθηματικά, αλλά και για αντικείμενα που βοηθούσαν στις τέχνες αυτές και σε πειράματα. Στο μουσείο αυτό θα βρείτε τα εργαλεία που χρησιμοποιούσε ο Galileo Galilei.

 Ponte Vecchio

Η Ponte Vecchio, η παλαιότερη από τις 6 γέφυρες της Φλωρεντίας, αποτελεί το σήμα κατατεθέν της πόλης. Χρονολογείται από τους Ρωμαϊκούς χρόνους, εξαιτίας των πλήθινων βάσεων της και των ξύλινων στηριγμάτων. Το 1333 μια καταστροφική πλημμύρα την κατέστρεψε, αλλά ανακατασκευάστηκε 12 χρόνια αργότερα από τον Neri da Fioravante. Οι 5 καμάρες έγιναν 3 και το κύριο μέρος της πλατύνθηκε. Στην αρχή τα καταστήματα στη γέφυρα ανήκαν στην Κομμούνα, αλλά κατά το 15ο αιώνα πωλήθηκαν σε ιδιώτες και άρχισαν να επεκτείνονται με άναρχο τρόπο. Το 15ο αιώνα τα καταστήματα αυτά ήταν οπωροπωλεία, κρεοπωλεία και ψαράδικα. Αργότερα όμως εξαιτίας πιθανότατα της κακής οσμής, ο Ferdinando I τα αντικατέστησε με χρυσοχοεία, κάνοντας έτσι το δρόμο πιο κομψό και καθαρό. Το 1565, ο Vasari, κατασκεύασε το διάσημο Διάδρομο που περνάει επάνω από τα χρυσοχοεία της γέφυρας.

 Santa Maria Novella

Η εκκλησία αυτή αποτελεί εξαιρετικό δείγμα Αναγεννησιακού ρυθμού και κατασκευάστηκε από τον καλλιτέχνη Alberti. Χρησιμοποιήθηκε για πολυάριθμες τελετουργίες και γιορτές στο πέρασμα των χρόνων. Στο εσωτερικό της έχει ένα από τα αριστουργήματα της πρώιμης αναγεννησιακής περιόδου, την Αγιά Τριάδα του Masaccio, η οποία φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1425 και 1427.

 Βαπτιστήριο

Το κτίριο του Βαπτιστηρίου σχεδιάστηκε έτσι ώστε να αποτελεί τη γήινη εικόνα μιας υψηλότερης, θεϊκής πραγματικότητας, για αυτό και διακατέχεται από απόλυτες, ευθείες γραμμές. Η οκταγωνική δομή του έχει μια σημαντική συμβολική σημασία: το οκτάγωνο συμβολίζει την 8η μέρα, αυτή εκτός της ανθρώπινης ζωής στη γη και κατά την οποία ο Χριστός ανέρχεται και ζει αιώνια ως μια εικόνα που συνδέεται με τη βάφτιση του Χριστού από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, τα πρώιμα χριστιανικά χρόνια. Μεταξύ 1330 και 1336, ο Andrea Pisano, δημιούργησε την πρώτη χάλκινη πόρτα με χρυσές μορφές γοτθικού τύπου. Το 1401 πραγματοποιήθηκε ένας διαγωνισμός για την κατασκευή της δεύτερης πόρτας, τον οποίο κέρδισε ο Lorenzo Ghilberti, για μια δουλειά που έμοιαζε πολύ με την προηγούμενη, αλλά είχε μεγαλύτερο βάθος και νατουραλισμό. Το 1424 παρουσίασε το έργο του για την τρίτη πόρτα, το οποίο εξέπληξε τους πάντες αφού παρουσίαζε μια τελείως διαφορετική τεχνοτροπία, η οποία αποτέλεσε και την αρχή του ρεύματος της Αναγέννησης. Η πόρτα ονομάστηκε "Πόρτα του Παραδείσου" και το αριστούργημα του πήρε μια τιμητική θέση στην είσοδο του Καθεδρικού. Στα πλαϊνά της πόρτας υπάρχουν 2 πορφυρές κολώνες οι οποίες αποτελούσαν δώρο των κατοίκων της Πίζας το 1115 προκειμένου να ευχαριστήσουν τους κατοίκους της Φλωρεντίας για τη βοήθειά τους στον πόλεμο εναντίον των Μουσουλμάνων. Στο εσωτερικό του Βαπτιστηρίου υπάρχει ένα μωσαϊκό του Coppo di Marcovaldo, από το οποίο επηρεάστηκε και ο Giotto σε μετέπειτα έργα του.



Share
Blog Widget by LinkWithin

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΧΕΤΕ ΚΑΤΙ ΝΑ ΠΕΙΤΕ